4 redenen waarom jij toe bent aan een nieuwe strategie

Het correct communiceren van jouw positionering en strategie is soms best lastig. Misschien weet je niet wat je moet communiceren of heb je er geen tijd voor. Dan is het hoogtijd voor een strategisch marketingplan! In dit artikel leggen wij je uit wat een heldere koers voor jouw bedrijf kan doen!

Eerder legden wij in deze blog uit wat een strategisch marketingplan precies is en hoe je die samen met Buro Social kunt opzetten. Nu je weet wat het precies inhoud rust er nog één vraag: waarom heb ik een strategisch marketingplan nodig? Hieronder lees je de vier belangrijkste redenen.

Een plan geeft houvast

Een strategisch marketingplan is meer dan alleen het beschrijven van welke social media je moet inzetten en met welke content je je doelgroep bereikt. In een strategisch marketingplan gaat het om het bereiken van doelen. Door je doelen op te schrijven, krijg je inzicht in wat je wil bereiken. Bovendien kijken we naar het bestaansrecht van jouw organisatie. Waar sta je voor, wat maakt jou onderscheidend en sluit dit aan bij de wensen van jouw klanten?  Zodra dit duidelijk is, kijken we naar we hoe we dit kunnen communiceren naar jouw doelgroep.

Marketing = verkoop

De tijd die je investeert in het opzetten en uitvoeren van je marketingplan moet natuurlijk resultaat opleveren. Misschien is één van je doelen om de online verkoop te laten groeien via Facebook. Dit is een mooie doelstelling, maar zit jouw doelgroep wel op Facebook? Zo ja, hoe krijg je je volgers dan zover om via de nieuwste Facebook-post door te klikken naar de webshop? In een strategisch marketingplan nemen wij al dit soort vragen in overweging en zoeken we uit hoe je via marketing van je doelgroep, je klanten maakt.

Je bespaart (veel) tijd

Het begrijpen van je marketingplan is erg belangrijk. Dit zorgt er namelijk niet alleen voor dat je inziet waarom je dingen wel of niet doet, maar het bespaart je ook tijd. Doordat je niet ‘zomaar meer wat doet’, kun je gericht bezig gaan met het creëren van communicatiemiddelen. Als je weet wat je wil, aan welk doel dit bijdraagt en wat de wensen van je doelgroep zijn, kun je in no-time goede middelen maken!

Marketing wordt overdraagbaar

Naast de bovenstaande drie voordelen, biedt een strategisch marketingplan nog een fijne bijkomstigheid. Marketing wordt namelijk overdraagbaar wanneer er een plan ligt. Wanneer jij met vakantie gaat, hoef je geen urenlange meeting meer in te plannen om je marketingacties over te dragen aan je collega. Je kan met een strategisch plan onbezorgd op vakantie gaan, want jouw collega weet precies wat ze moet doen, hoe dit werkt en waarom ze dit moet doen. In een uitgewerkt plan geef je naast jezelf, ook al je collega’s inzicht in welke koers het bedrijf vaart en waar het voor staat. 

Wil jij van ‘zomaar wat doen’ naar gerichte marketing? Dan zitten wij klaar om samen met jou een strategisch marketingplan op te stellen. Klaar voor een eerste stap? Neem dan contact met ons op!

© Buro Social 2020
Ontwikkeling: Convident