
Yes! Ik zie steeds meer mensen die aan de slag gaan met content marketing. Meestal is het doel meer leads genereren, een grotere naamsbekendheid of een expertstatus verkrijgen in de markt. Allemaal mooie en goede doelen, maar niet altijd even makkelijk te meten. Juist, dat meten. Van veel bedrijven krijg ik de vraag wat een investering in content hun direct oplevert. Dat is vaak lastig te zeggen, omdat de resultaten in content vaak lastig te meten zijn en het een investering op termijn is. Maar hoe zorg je er nou voor dat je toch de resultaten inzichtelijk krijgt? Dat ga ik je uitleggen in deze blog!
Investering op termijn
Zoals ik net al noemde is content een investering op de lange termijn. Doordat een bedrijf regelmatig content plaatst, werkt het aan goede naamsbekendheid, meer en betere zichtbaarheid, wordt het als meer betrouwbaar beoordeeld en wordt het beter gevonden in de zoekmachines. Kortom, content marketing werkt. Maar dan blijft de vraag staan: wat levert het mij op? Van betrouwbaarheid en zichtbaarheid kun je nog geen brood kopen. Je wilt natuurlijk dat content marketing zich op korte termijn terug verdient, maar dat is niet altijd het geval. Goede content kan best leads opleveren en zo aanwijsbaar verantwoordelijk zijn voor verkoop. Maar content marketing is ook een investering waarbij de resultaten pas op langere termijn zichtbaar zijn.
KPI’s bepalen
Voordat je start met content marketing is het goed om jezelf te vragen wat je doel is. Wil je graag een betere organische positie, meer volgers op sociale media of wil je een hogere klantentevredenheid? Aan content marketing kun je een aantal KPI’s hangen, want meten is weten. Zo kun je bijvoorbeeld het onderstaande meten:
- Aantal geïndexeerde pagina’s in de zoekmachines
- Positie in de organische zoekresultaten
- Aantal bezochte pagina’s op de website
- Aantal terugkerende bezoekers
- Aantal opens van de nieuwsbrief
- Aantal volgers en vrienden met social media
- Interactie op social media
- Aantal offerte aanvragen
- Reviews en beoordelingen
- De klanttevredenheid
Stem af op je doelgroep
Bij content marketing gaat het niet alleen om de grote aantallen, maar vooral om de klant te binden aan jouw merk. Lever daarom waardevolle content aan voor jouw klant op het juiste moment. Met dit in je achterhoofd haal je het beste resultaat uit jouw content marketing!