Trek jouw klanten met jouw verhaal en energie!

Een tijd geleden zag ik een bericht voorbij komen van @Loeke Braam over het feit dat mensen je product kopen, maar vooral ook je verhaal en energie. Als content marketeer ben ik het hier 100% mee eens. In dit artikel leg ik je uit wat een goed en puur verhaal kan doen voor je producten en diensten.

Zintuigen prikkelen

Een goed (ondernemers)verhaal past bij de manier waarop we informatie verwerken. We leren, beslissen en accepteren op verschillende manieren. Oprechte storytelling speelt in op de dominante stijlen, namelijk horen, zien en voelen. Door je klant te raken koppel je content aan de context en ratio aan emotie.

Geloofwaardigheid

Een verhaal is geen magisch toverdrankje voor de geloofwaardigheid van je bedrijf. Echter, als je verhaal consistent, duidelijk en authentiek is, neemt je geloofwaardigheid toe. Belangrijk hierbij is dat je oprecht en jezelf bent. Je vertelt namelijk niet over jezelf, maar je deelt iets van jezelf.

Engagement verhogen

Een goed verhaal raakt ons, doet iets met ons en dwingt ons iets af, namelijk betrokkenheid. We willen deelnemen aan het verhaal en raakt vervolgens betrokken bij het verhaal en de boodschap. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat we een verhaal twaalf keer beter onthouden dan een platte tekst.

Je biedt een emotionele ervaring

Door jouw verhaal oprecht en puur te vertellen op social media zul je je producten of diensten kunnen omvormen tot een ervaring. Je wilt dat de klant je begrijpt, maar ook dat ze een gevoel hebben bij het product dat ze kopen. Dit helpt je klant vervolgens om de uiteindelijke beslissing te maken.

De klanten die bij je passen

Dit onderdeel wil ik graag toelichten met een voorbeeld. Stel voor dat je op zoek bent naar een nieuw sieraad. Er zijn duizenden aanbieders, maar je wilt dat ene sieraad die je op televisie hebt gezien. Je zoekt hem op en komt erachter dat er drie aanbieders zijn. Alle drie hebben ze dezelfde voorwaarden, maar toch trekt één je meer aan. Dat is de energie en de uitstraling die je aantrekt.

 

Kortom helpt een puur en oprecht verhaal jou bij het vermarkten van je producten en/of diensten, want

Story plus Energy makes Alchemy!

© Buro Social 2019
Ontwikkeling: Convident